Większość osób wie, jak ważne jest odpowiednie zdjęcie sprzedawanej rzeczy. Zwracamy uwagę na jakość, światło, obróbkę graficzną. Warto jednak pamiętać, że poza siłą oddziaływania obrazu ważna jest treść. Dobry opis produktu to inwestycja. Przed wydaniem pieniędzy każdy musi się upewnić jakie właściwości, cechy ma towar. Dlaczego warto wybrać akurat ten wyrób, zamiast skorzystać z oferty konkurencji? Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z wpływu jakości opisywanych produktów na ich sprzedaż. Jak to zrobić i jakich błędów unikać?

Idealny opis produktu to coś więcej niż zbiór przymiotników typu ładny, dobry, przydatny. To pewnego rodzaju reklama, która sprawi, że odbiorca zdecyduje się na zakup lub zrezygnuje z naszych usług, by skorzystać z oferty konkurencji. Przede wszystkim zastosuj się do poniższych wskazówek. Ponadto opisy produktów mają też wpływ na pozycjonowanie naszej witryny. Wartościowe i niepowtarzalne treści skutkują poprawą widoczności strony w wyszukiwarce.

Kim jest klient?

Dokładnie ustal grupę docelową. Komunikacja jest podstawą nie tylko życia, ale też biznesu. Zastanów się, kto może potrzebować danego produktu i czym charakteryzuje się dana osoba. Dzięki temu będziesz mógł dopasować styl i język tekstu do odbiorcy. Im precyzyjniej ustalisz profil klienta, tym większa szansa, że do niego trafisz. Weź pod uwagę czynniki takie jak: wiek, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania, dochód, liczbę dzieci, osobowość czy sposób spędzania wolnego czasu. Im więcej szczegółów tym lepiej.

Łatwiej określić profil klienta mając w wyobraźni kogoś, kogo znamy. Zastanów się, kto z twoich znajomych mógłby być danym klientem i miej go cały czas przed oczami. Skrócisz w ten sposób dystans między wami i łatwiej ci będzie nawiązać z nim więź. Nie używaj słów typu „Pan”, „Państwo” – niepotrzebnie tylko ochłodzisz relacje. Przechodząc od razu na ty, stworzysz tekst przyjemniejszy w odbiorze, a klient poczuje, że treść jest skierowana bezpośrednio do niego.

Jak działa produkt?

Jeśli masz już w głowie lub na kartce profil idealnego klienta, spróbuj wypisać na kartce jego problemy i ustalić jak dany produkt mu pomoże. Dokładnie pokaż korzyści. Jeśli produkt jest mało znany, musisz szczegółowo wyjaśnić, jak działa. Spraw, by poczuł, że dana rzecz odmieni jego życie. Odbiorca musi znaleźć w tekście wszystkie informacje, których potrzebuje. Opisz funkcje oraz zachęć do zakupu. Powiedz klientowi, o jakich problemach będzie mógł zapomnieć dzięki danemu przedmiotowi. Używaj języka opisowego, tworząc w głowie klienta obrazy. Pomocne będą porównania typu: pachnący jak kwiaty, biały jak śnieg.

Fakty, nie przypuszczenia

Choć z badań wynika, że kobiety lepiej reagują na emocjonujące opisy i obietnice, a mężczyźni na fakty i konkrety, najlepiej połączyć jedno i drugie. Natomiast zdecydowanie unikaj przypuszczeń. Zanim zaczniesz pisać, na temat danego przedmiotu, musisz go dokładnie poznać. Zwróć uwagę nie tylko na inne, podobne opisy, ale też recenzje i komentarze klientów. Pomoże ci to ustalić ich potrzeby i prawdziwe problemy. Aby wzbudzić zaufanie, możesz zastosować też zasadę społecznego dowodu słuszności. Skoro produkt sprawdził się u innych, to tak samo będzie w moim przypadku. Pisząc w trybie przypuszczającym („mógłby”, „sprawiłby”) sugerujesz, że nie jesteś pewien, czy klient osiągnie pożądany efekt. W ten sposób niczego nie sprzedasz.

Zachęć do działania

Klient będzie bardziej skłonny, by dokonać zakupu, jeśli wprowadzisz go w nastrój zachęcający do działania. Używaj słów typu: odkryj, poczuj, sprawdź, przekonaj się. Zwroty te sprawiają, że odbiorca czuje się zmobilizowany do podjęcia konkretnych działań. Nie jest bierny. Takie myślenie pobudza go do dokonania zakupu.

Nie bądź nachalny

Nie obiecuj czegoś, czego nie możesz dać klientowi. Nie chodzi też o to, by namawiać do zakupu, ale pokazać jak produkt mu pomoże. Odbiorca musi czuć, że go cenimy. Myśl o produkcie jak o brakującym elemencie układanki klienta. Nie wciskaj go na siłę. Tekst musi brzmieć naturalnie. Mimo iż zależy ci na optymalizacji pod wyszukiwarki, nie przesadzaj ze słowami kluczowymi. Stosuj je naturalnie i w odpowiedniej ilości. W przeciwnym razie uzyskasz efekt odwrotny do zamierzonego. Możesz opowiedzieć ciekawą historię związaną z powstaniem danego produktu, ale nie może ona zdominować całego opisu. Poświęć na to maksymalnie jeden akapit. Główna część powinna skupiać się na kliencie i jego potrzebach.

Jak stworzyć dobry opis produktu? Unikaj podstawowych błędów. Nie zanudzaj klienta. Mów o konkretach, ale też wpływaj na jego emocje. Zrezygnuj z trybu przypuszczającego, zachęcaj do działania i zmienienia swojego życia na lepsze dzięki danemu produktowi. Nie przesadzaj ze słowami kluczowymi — głównymi odbiorcami są ludzie, nie wyszukiwarki.