Czy masz wrażenie, że odbiorcy nie rozumieją Twojego sposobu komunikacji? Regularnie publikujesz treści, starasz się budować relacje z czytelnikiem, ale sprzedaż nie wzrasta? Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, jak napisać dobre CTA i właściwie przedstawić je graficznie, by użytkownik nie mógł go zignorować.
Dlaczego mówić odbiorcy, co ma zrobić?
Wielu specjalistów twierdzi, że CTA jest najważniejszym elementem Twojej strony internetowej lub kampanii reklamowej. Pominięcie wezwania to poważny błąd, który działa na niekorzyść Twojej firmy. Może zacznijmy od definicji.
Czym właściwie jest CTA?
CTA (Call to action) to jak nazwa wskazuje wezwanie do działania, klikalny link przenoszący w miejsce docelowe na stronie internetowej, czyli element, który został zaprojektowany, aby zachęcić do natychmiastowej reakcji.
Najczęściej przycisk ten kojarzy się z zakupem. Według Wikipedii to użycie słów, zwrotów i komunikatów nawołujących do sprzedaży. Jednak CTA nie zawsze bezpośrednio nakłania do zakupu. Jego celem jest zmotywowanie odbiorcy do działania. To wszystkie zachęty w stylu: zapisz się na newsletter, zarezerwuj teraz, sprawdź…
Jako twórcom strony internetowej często wydaje nam się, że użytkownik doskonale wie, co powinien zrobić. Spędzamy nad swoim biznesem mnóstwo czasu i doskonale go znamy. Może pojawiać się, tak zwana klątwa wiedzy, czyli przekonanie, że odbiorcy, wiedzą więcej, niż pokazują fakty. Nawet świadomi czytelnicy nie podejmą działania, jeśli nie dostaną od Ciebie wyraźnej wskazówki. Nic dziwnego, że w mediach społecznościowych jesteśmy zachęcani do zadawania pytań angażujących czytelników, motywujących do napisania komentarza.
Pamiętaj, że osoby, które odwiedzają Twoją stronę, zazwyczaj robią to w przerwie w pracy lub w pośpiechu. Nie mają czasu na zastanowienie się, co autor miał na myśli. Nie znajdą tego, czego szukają – idą dalej. Nawet jeśli masz dobre treści na swojej stronie, bez wyraźnej zachęty do działania nic nie osiągniesz.
CTA – jak stworzyć dobre wezwanie do działania?
Już wiesz, jak ważne jest umieszczenie CTA na Twojej witrynie. Teraz czas, by przejść do działania. Podzieliłam wskazówki na takie, które dotyczą pisania CTA oraz te związane z tworzenia do niego grafiki.
Oto porady pomocne podczas tworzenia CTA, którego nie da się zignorować.
- Przygotuj jasny komunikat dla Twojego odbiorcy – musi od dokładnie wiedzieć, co spotka go, po kiliknięciu w link.
- Pisz prosto, zwięźle – im krócej, tym lepiej. Zazwyczaj stosuje się od 2 do 4 słów.
- Pokaż wartość – jeśli newsletter jest bezpłatny, napisz o tym w CTA.
- Śmiało przejdź z odbiorcą na „Ty”.
- Co ciekawe, nie zawsze musisz rozkazywać. Możesz też pisać CTA w formie „Ja”. Przykład: sprawdzam ofertę, zamawiam teksty. W ten sposób jeszcze bardziej ułatwisz czytelnikowi podjęcie decyzji. Stosując tę formę, zwiększysz klikalność o 90%.
- CTA to kilka słów, ale obok wezwania do działania możesz umieścić inne cenne dla użytkownika informacje przemawiające za skorzystaniem z oferty.
- Obok CTA przedstaw korzyści, które wynikają z kliknięcia linku. Jeśli usiłujesz skłonić odbiorcę, do zapisania się na newsletter, podaj informacje, korzyści i argumenty, które się z tym wiążą.
- Powołuj się na statystyki – w ten sposób wzmocnisz swoją wiarygodność. Powiedz czytelnikowi, ile osób skorzystało z proponowanej oferty i jaki efekt dzięki temu uzyskały. Przykład: Dołącz do 200 osób, które czytają mój newsletter i zwiększyły swoją sprzedaż o…
- Wzbudź emocje (to one sprzedają!) – pokaż użytkownikowi, co traci w momencie odrzucenia Twojej propozycji. Wzbudź ciekawość, odwołaj się do uczuć. Nikt nie chciałby przegapić świetnej okazji.
- Stosuj język korzyści – pokaż odbiorcy, co zyska, dzięki podjęciu działania.
- Pokaż uciekający czas – tymczasowa oferta jest dla odbiorcy jeszcze bardziej atrakcyjna. Jak wspomniałam wyżej, nie chce on przegapić okazji. Podejmuje decyzję teraz.
CTA – gdzie je umieścić?
Gdzie umieścić wezwanie do działania? Jak je zaprojektować? Pamiętaj, że każdy szczegół ma znaczenie. Oto pomocne wskazówki.
- CTA musi wyróżniać się na tle innych treści. Użyj kontrastujących kolorów, na przykład biały tekst na czarnym tle lub czarny na białym.
- Użytkownik musi wiedzieć, że tekst jest klikalny. Większość Twoich potencjalnych Klientów przegląda stronę w wersji mobilnej. Nie ma możliwości najechania kursorem myszy na tekst, by zobaczyć, że zmienia się jego kolor. Musisz wyraźnie zaznaczyć, że po kliknięciu, użytkownik przeniesie się na inną podstronę.
- Wybierz odpowiednie miejsce dla swojego CTA – umieść je w różnych częściach witryny. Pierwsze powinno znajdować się na początku, tuż przy nagłówku. Zagubiony Klient pójdzie do konkurencji.
- Sprawdzaj, czy klikalność przycisku spada. W razie potrzeby odśwież swoje CTA.
- Dostosuj rozmiar CTA do wartości, jaką oferujesz. Jeśli przycisk kieruje do Twojej głównej oferty, powinien wyróżniać się na tle innych przycisków.
Już wiesz, jak stworzyć dobre CTA, którego czytelnik nie będzie w stanie zignorować. Nikt z nas nie lubi, gdy ktoś mu rozkazuje, ale w niektórych sytuacjach jest to potrzebne. Jeśli użytkownik nie znajdzie przycisku, szybko opuści Twoją witrynę. Zadbaj o ten element i ciesz się poprawą wyników i wzrostem sprzedaży. Potrzebujesz pomocy w tym zakresie?
Pamiętaj, że samo CTA nie wystarczy. Wszystkie Twoje treści muszą być spójne, wzbudzać zaufanie i prowadzić do sprzedaży. Brakuje Ci czasu na tworzenie takich tekstów? Napisz do mnie, chętnie pomogę.