Czy wiesz, że tylko 2 osoby na 10 czytają w całości treści w Internecie? Zazwyczaj w najlepszym przypadku skanujemy tylko wybrane informacje. Jako autorowi zależy nam na czytelnikach. Zyskamy ich dzięki odpowiedniej wizytówce, czyli chwytliwemu tytułowi.

To bardzo ważny, a może nawet najważniejszy element każdego tekstu. Pierwszy krok w komunikacji z twoim czytelnikiem. Bez niego nawet najcenniejsze treści mogą zostać pominięte. Zwracamy na niego uwagę w pierwszych sekundach wizyty na stronie i w ułamku chwili decydujemy czy przeczytanie artykułu nie zmarnuje cennych minut naszego życia. W jaki sposób pisać chwytliwe tytuły?

Coś niewiarygodnego

Tytuł nie może być jedynie stwierdzeniem faktów. Musi w jakiś sposób na nas oddziaływać, może nawet szokować. W tym celu warto wyjąć jakieś zdanie z kontekstu lub stworzyć nietypowe połączenie, które zaintryguje czytelnika. Możesz mu wręcz obiecać – „będziesz w szoku, gdy dowiesz się”… Ale uwaga! Niespełnione obietnice podkopią twoją wiarygodność i bardzo zirytują odbiorcę. Tytuł nie powinien wprowadzać w błąd.

Przykłady:

  1. „To niewiarygodne jak szybko mężczyzna stał się bogaty – wystarczyły 3 metody”.
  2. „Dziewczyna nie spodziewała się takich efektów stosowania kremu”.
  3. „Chłopiec po raz pierwszy spotkał swoją siostrę. Co się stało potem, wyrwie cię z krzesła”.
  4. „5 zaskakujących rzeczy, których nauczył mnie wyjazd do Australii”.

Jak… i Co zrobić, aby…?

Każdy lubi drogę na skróty. Nagłówki zaczynające się od Jak… są bardzo popularne, ale też skuteczne. Ludzie chcą poszerzyć swoją wiedzę, rozwiązać problem lub dowiedzieć się czegoś ciekawego.

Przykłady:

  1. Jak wyczyścić pralkę?
  2. Jak szybko naprawić twardy dysk?
  3. Jak odnowić mieszkanie małym kosztem?
  4. Co zrobić, by szybciej zasnąć?

Wyliczenia

Ułatwiają czytelnikowi czytanie, a raczej skanowanie. Możesz je połączyć ze słowem „Jak…” i stworzyć bardziej szczegółowy wariant. Wyliczamy nie tylko zalety, metody, sposoby, ale też mity, wady, ciekawostki.

Przykłady:

  1. 5 skutecznych sposobów na pozbycie się cellulitu.
  2. 10 największych mitów o weganizmie, w które dalej wierzysz.
  3. 8 fascynujących rzeczy, których nie wiesz o kosmosie.
  4. Top 10 przepisów na obiad w kilka minut.

Droga na skróty

Lubimy czytać o tym, co ułatwi nam pracę, przyśpieszy efekty, pomoże szybko rozwiązać problem. Jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie, możesz pochwalić się jak osiągnąłeś sukces. Każdy chce dotrzeć do najlepszych metod i oszczędzić swój czas.

Przykłady:

  1. Najprostsza droga do smukłej sylwetki.
  2. Najprostszy sposób na naleśniki.
  3. Najłatwiejszy sposób nauki angielskiego.
  4. Najlepsze rady fotograficzne, jakie możesz usłyszeć.
  5. Najlepsze wskazówki na temat copywritingu, jakie usłyszałem.

Rady ekspertów

Wskazówki specjalistów są dla nas przekonujące. Lubimy o nich czytać, tekst wydaje się wtedy bardziej wiarygodny, poparty dowodami. Rady powinny być aktualne oraz o ile to możliwe odkrywcze i zaskakujące.

Przykłady:

  1. Co eksperci mówią o koronawirusie?
  2. Poznaj rady ekspertów, jak złapać dobry kontakt z klientem.
  3. Zanim zafarbujesz włosy, poznaj rady eksperta.
  4. Naukowcy potwierdzają: herbata obniża poziom stresu.

Porównania

Ludzie chcą wybrać najlepszy produkt, upewnić się o słuszności swoich decyzji, oszczędzić czas na szukaniu informacji. Szukają recenzji, porównań, by nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy. Tytuł powinien informować o zestawieniu dwóch lub więcej wariantów, które zostały w tekście przedstawione.

Przykłady:

  1. Pilnik czy tarka – co będzie lepsze dla twoich stóp?
  2. Jakie słuchawki do biegania wybrać – Sony czy Xiaomi?
  3. Porównanie pralek do zabudowy poniżej 2000 zł.

Jeśli nie wiesz, jak napisać tytuł artykułu, polecam stworzenie listy propozycji i spośród nich wybranie tych najbardziej atrakcyjnych, zaskakujących. Zazwyczaj tworzenie tekstu zaczynamy od napisania nagłówka, ale warto tę czynność zostawić sobie na koniec. Dlaczego? Po dokładnej analizie tematu nasz umysł będzie otwarty na więcej pomysłów i stworzymy coś naprawdę dobrego. Co ciekawe, redaktorzy Upworthy (strony poświęconej pozytywnemu opowiadaniu historii) w 15 minut tworzą 25 propozycji tytułów do każdego artykułu. Więcej wskazówek na ten temat można znaleźć w książce Artura Jabłońskiego „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)”, którą zdecydowanie polecam.