Mogłoby się wydawać, że osoby oferujące swoje usługi powinny wiedzieć, ile warte są ich wysiłki. Jednak w grupach dla copywriterów bardzo często powraca temat wyceny własnej pracy. Sprawa jest dość skomplikowana, ponieważ jak wiadomo, proponowanie wygórowanych cen mogłoby odstraszyć potencjalnych klientów, a zaniżanie stawek prowadziłoby do zniechęcenia i braku rozwoju. Jak znaleźć złoty środek i nie mieć problemu z wyceną? A może jako klient, chcesz wiedzieć, czy proponowana stawka jest odpowiednia dla rodzaju zlecenia? Zobacz, od czego zależy stawka copywritera i dlaczego sama umiejętność pisania nie wystarczy.
Od czego zależy stawka copywritera?
Można krótko odpowiedzieć na to pytanie: stawka zależy od jakości. Jednak nie jest to takie proste.
Z doświadczenia wiem, że moi klienci często nie wiedzą, ile czasu i wysiłku wkładam w przygotowanie dla nich treści. Pisanie wielu osobom kojarzy się z łatwym zadaniem szkolnym, prostą umiejętnością, której nabywa się podczas tworzenia wypracowań. Niestety takie myślenie prowadzi do zaniżania stawek i wielu nieporozumień związanych z usługami copywriterskimi.
W rzeczywistości pisanie jest jedynie końcowym efektem mojej pracy. Kluczowe jest zrozumienie misji marki, dla której pracuję, zbadanie grupy docelowej, jej potrzeb oraz wyczucie najlepszego sposobu komunikacji z klientem (klientem mojego klienta). Jako copywriter wielokrotnie udzielam porad marketingowych, muszę mieć choć podstawową wiedzę na temat branż powiązanych z moją, by nie zostawić klienta na lodzie. Jeśli nie mam pewności, kontaktuję się z osobami, które mają większe doświadczenie w danej dziedzinie. Nawet krótki tekst wielokrotnie wymaga mnóstwa pracy, wysiłku i stresu.
Dobry copywriter pomoże Twoim klientom przejść przez lejek sprzedażowy i zbuduje spójny wizerunek marki. Poza pisaniem tekstu, czyli oczywistym namacalnym efektem pracy płacisz między innymi za solidny reaserch, wiedzę z zakresu SEO, porady marketingowe, spójność tekstów i poprawność stylistyczną.
Stawka copywritera zależy od:
- rodzaju tekstu – treści sprzedażowe wymagają wiedzy marketingowej, stosowania języka korzyści i wielu innych czynników, które wpływają na stawkę za tekst, artykuły blogowe są prostszą formą treści, jednak one również wymagają wiedzy i znajomości branży,
- ilości zleceń – stałym klientom często proponuję zniżkę, ponieważ mam pewność, że znam ich oczekiwania, a oni wiedzą, jaki ma styl pisania. Pojedyncze zlecenia wymagają dokładnego zbadania branży, z którą wcześniej nie miałam do czynienia,
- tematyki – większość copywriterów ma swoją specjalizację, dzięki czemu stopniowo stają się ekspertami w danej branży, wzrasta wartość treści, a wraz z nią również stawka.
Stawka za 1000 znaków czy wycena od projektu?
Przy okazji tematu stawek, często pojawiają się także wątpliwości związane ze sposobem rozliczenia. Lepiej wyceniać pracę za projekt czy znaki ze spacją? Moim zdaniem odpowiedź zależy od wielu czynników.
W przypadku treści do social mediów wybieram rozliczenie za projekt, ponieważ przy pisaniu postów najczęściej najważniejszy jest pomysł na treść. Teksty często są krótkie, ale wymagają wiedzy i znajomości marki. Nierozsądna byłaby moim zdaniem wycena za 1000 zzs (znaków ze spacją). Tymczasem artykuły blogowe mogą mieć różną długość od 3000 do 10000 znaków. Ustalanie jednej stawki za projekt mogłoby być problematyczne.
Jak ustalam stawkę?
Temat stawek jest niełatwy, ale ważny. Postanowiłam umieścić na swojej stronie cennik, aby ułatwić potencjalnym klientom zorientowanie się w kosztach moich usług.
Wiem, że pojawiają się zlecenia stworzone z myślą o osobach, które nie utrzymują się z pisania, ale traktują copywriting jako dodatkowe źródło dochodu. Nie będą to eksperci, którzy doradzą swoim klientom w sprawach marketingu. Stawki są wtedy niższe. Aby oszczędzić czas sobie i zleceniodawcom zdecydowałam, że poinformuję o cenie za konkretne usługi, choć może się ona różnić w zależności od projektu.
Z miesiąca na miesiąc coraz więcej wiem na temat sprzedaży i marketingu. Wraz z rozwojem i postępem, moje stawki też się zmieniają. Chcę dopracować każdy tekst, który trafi na Twoją stronę, by w pełni zrealizował zamierzony cel. Zależy Ci na takich treściach? Napisz do mnie, a porozmawiamy na temat wyceny Twojego projektu.